language
LAKSAM
 
RATE
You have to log in to rate this recipe.





Ingredients

A( untuk laksam )

2 cawan tepung beras

2 cawan tepung gandum

air secukupnya

sedikit garam

 

B( untuk kuah )

2 cawan santan pekat

3 cawan santan cair

*isi ikan sardin yang telah direbus dan buang tulang

*sesudu lada hitam

*2 batang serai

*1 inci halia

*5 ulas bawang merah

*2 ulas bawang putih

2 keping asam gelugur

sedikit garam dan gula

 

C( untuk ulam )

1 batang bunga kantan

4 batang kacang panjang

sedikit kobis

dua tangkai daun kesum

sedikit tauge

 

D( untuk sambal)

cili padi

4 tangkai cili kering

sedikit cuka

sedikit gula melaka

garam gula

Directions

A Semua bahan di gaul rata.Jangan terlalu pekat dan jangan terlalu cair.

Panaskan periuk kukus dan tuangkan adunan tadi keatas tudung periuk yang rata. Masukkan kedalam kukusan dan kukus sehingga laksam masak. Bila masak sandarkan tudung periuk ke dinding untuk mengeluarka lebihan air dalam laksam tadi. Setelah itu digulung.Ulang sehingga adunan habis dikukus.

B Semua bahan * dikisar halus. Masukkan ke dalam periuk bersama semua bahan lain kecuali santan pekat. Kacau sehingga betul betul masak dan masukkan santan pekat. Kuah perlu dididih agak lama untuk mengelakkan daripada cepat basi. Bila siap tutupkan api dan ketepikan.

C Semua ulam dihiris nipis kecuali tauge. Ketepikan

D Bahan D dikisar semuanya.

Cara makan : Masukkan sedikit laksam yang telah digunting ke dalam mangkuk. Masukkan ulam yang telah dihiris. masukkan sedikit sambal dan tuangkan kuahnya. Sedia untuk dimakan... perrgh..lazat

Reviews (displaying 7 of 8 )

From: kenari
23:42:25 (June 12, 2009)
bagus le camtu..untung mentua dpt cam bbfly ni...:P
23:39:25 (June 11, 2009)
hehe dapur bersepah time tu je.. lepas dah licin pinggan makan laksam, licinkan dapur plak :D
From: dindaatun
20:01:21 (June 11, 2009)
laksam..emmm my favorite walaupun bukan org pantai timur tp dulu blaja kat sana blaja makan makanan pantai timur skali. perggghh laksam.... yum yum yum!!
From: kenari
01:35:40 (June 10, 2009)
ohhh..mak balik kampong..mesti dia makan laksam dulu dari kita kan?..dapur bersepah? eik? teruknya ko orang...heheheheh..xpe la...bbfly blh tolong makan laksam dan tolong kemas dapur..hu hu
00:26:07 (June 10, 2009)
mak takde balik kampung tgk atuk..kena la tunggu weekend ni ke.. hehe.. tapi bila buat laksam ni bersepah habis dapur.. yela macam2 nk kena buat..
From: kenari
22:06:29 (June 10, 2009)
alaa xpyh tunggu raya laa...suruh je mak masak malam ni...
17:25:44 (June 10, 2009)
ni favourite niiii!! time raya confirm mak kite masak laksam.. gi kelantan pun mkn laksam.. yum yum..
 
 
© TryMasak, 2009. The TryMasak logo, mascots and tagline are registered trademarks of Geoflex Sdn. Bhd. All rights reserved.