language
IKAN KUKUS
 
RATE
You have to log in to rate this recipe.





Ingredients

1 ekor ikan siakap / ikan kerapu / ikan merah / ikan bawal putih /  bream / seabass
1 sudu teh garam
1 sudu teh tepung jagung
1 sudu teh lada sulah

bahan A
3 sudu besar jus limau kasturi
2 sudu besar minyak masak
2 sudu teh gula
1 sudu teh garam
1 sudu teh tepung jagung

bahan B
5 - 10 biji cili padi
2 batang serai
1 kuntum bunga kantan
1 helai daun limau purut
1 inci halia
2 ulas bawang putih
1 batang lobak merah or putih

Directions

Cuci ikan dan gaul dgn garam, tepung jagung dan serbuk lada sulah.letak sebelah..

Hiris halus semua bahan B..

Campur bahan B dengan bahan A dalam satu bekas lain dari ikan..

Panaskan pengukus dan letak bekas tahan panas...

Masukkan ikan...then tuang bahan2 cerenet tu (bahan A+B) rata2 kat atas ikan...

Masa mengukus bergantung pada saiz ikan..biasanya tak lama...dlm 15minit mcm tu...
kalau ikan dah masak, isi ikan akan bertukar jd putih...mata dia pun putih...

agak2 nak sedap laie...hiris asam boi..campak jugak dlm tuh...

sekian...

Reviews (displaying 7 of 15 )

From: ainie
11:39:48 (December 4, 2013)
Nak cuba jugaklahhh resipi ni. tambah asam boi!sedappnyeeee
From: Aludra28
21:01:51 (November 28, 2013)
esok nak try lah. !
From: iela
22:23:50 (July 31, 2009)
huu.. nak try buat tapi tak terbuat2 jugak lagik.. heh
18:21:52 (July 30, 2009)
campak pun kena ada skill
From: techik_2305
06:58:24 (July 29, 2009)
cahya mmg suka men campak2 ye hihihi.. campak2 pn sedap kann
05:15:07 (July 24, 2009)
iela : suma main campakĀ² skaligus...sonang kejo...
From: iela
22:47:43 (July 23, 2009)
cahye...asam boi tue nak kena letak bila? masa b4 kukus tue ke or masa da masak panas2 tue baru letak? ;?
 
 
© TryMasak, 2009. The TryMasak logo, mascots and tagline are registered trademarks of Geoflex Sdn. Bhd. All rights reserved.